מה הצורך בטיפול?
אחד הטיפולים החשובים לבריאותו ארוכת הטווח של כלי רכב הוא ניקוי פיח המנוע. אך האם בשלב מסוים זה כבר הופך לבזבוז כספי מיותר? מתי עדיף פשוט "לנתק קשר" עם הרכב הישן ולמכור אותו לגריטה או פירוק? במאמר זה נבחן שאלות אלו לעומק.
חשיבות ניקוי פיח המנוע
ראשית כדאי להבין מהי חשיבות הטיפול הזה ומה הקשר שלו לבריאות המנוע ברכב. פיח או פחמים הם שאריות של חומרים שנשרפו בתוך תא הבעירה של המנוע כתוצאה מהפעלתו. במהלך הזמן הפיח מצטבר על דפנות תא השריפה וגורם לכך שהמנוע צורך יותר דלק מבדרך כלל.
נוסף על פגיעה בחיסכון בדלק, שכבה עבה מדי של פיח יכולה לגרום נזקים שונים במנוע לאורך זמן, לרבות:
(א) תפוקת כוח נמוכה יותר של המנוע
(ב) הנעה גרועה בזינוקים ועליות
(ג) התחממות יתר שעלולה להוביל לשריפה
(ד) נזקים באטמים, וסתים ובית הבוכנה
לפיכך ממליצים רוב היצרניות על ניקוי פיח המנוע באופן סדיר, כאשר לרכבים פרטיים זה בד"כ כל 40-80 אלף ק"מ, תלוי בסוג הרכב ואופי השימוש. עם רכבי שטח ודיזל המרחק המומלץ קטן יותר.
מתי כבר לא שווה לנקות את פיח המנוע?
למרות שחשיבות ניקוי הפיח ברורה, ישנו שלב שממנו הטיפול כבר עלול להפוך לבזבוז כספי מיותר. כאשר הרכב שלכם כבר ישן מאוד ועבר לא מעט קילומטרים, הטעם בהשקעה נוספת בו הולך ויורד.
לשם המחשה – אם יש לכם רכב פרטי בן 15-17 שנה עם יותר מ-300 אלף ק"מ, סביר להניח שגם אחרי ניקוי יסודי ביותר של הפיח, תמשיכו לסבול מבעיות מכניות תכופות. בנקודה זו כבר מומלץ לוותר על השקעה בטיפולים, ובמקום זאת לשקול את החלופה של מכירת הרכב לגריטה או פירוק אצל קונה רכבים לפירוק.
זו למעשה המלצה כללית לגבי כל טיפול או תיקון יקר ברכב – כשהרכב מזדקן מעבר ל-15 שנה או כבר עבר מרחק גבוה, כדאי לחשב מסלול מחדש ולהפסיק להשקיע בתיקונים ואחזקה.
אנחנו ממליצים על: קונה רכבים לפירוק Carbuyer
מכירת הרכב הישן לפירוק כחלופה טובה
מה החלופה המומלצת למי שכבר מחזיק ברכב ישן ובעייתי שלו יותר מידי "היסטוריה"? למכור אותו לחברה הרוכשת רכבים ישנים ומיושנים תמורת סכום כסף קבוע, לרוב למטרות פירוק לחלקים או מיחזור.
סוחרים ואתרים אלו מציעים דרך פשוטה ונוחה להשתחרר סופית מהרכב הישן והבעייתי שלכם תמורת תשלום שנע בד"כ בין כמה מאות שקלים לכ-10,000 ש"ח מקסימום, בהתאם לגיל הרכב, דגם, מצבו המכני ועוד
טיפ של אלופים – לפעמים גם פוליש ווקס לרכב מעלה את הערך שלו בעיני קונה הרכבים. ראו עוד: איך לעשות פוליש ווקס לרכב.
לעיתים המחיר שהם מציעים יכול להיות קצת יותר גבוה מערך הגרט של הרכב, כך שזוהי עסקה שבה כולם יוצאים נשכרים למעשה
מה קורה עם הרכב אחרי שנמכר לפירוק?
ברוב המקרים חברות הקונות ומפרקות כלי רכב לחלקים עושות זאת על מנת למכור הלאה את החלקים השמישים לצרכים שונים:
- מכירת חלקי חילוף משומשים לשוק המקומי – יש ביקוש רב לרכישת חלקי רכב משומשים כתחליף זול יותר לחלקים חדשים ויקרים.
- יצוא חלקים משומשים לחו"ל – במדינות רבות בעולם יש שוק גדול לרכישת חלקי רכב יד שנייה. החלקים התקינים שמוצאים ברכבים המפורקים מיוצאים ברווחיות גבוהה יחסית.
- מכירת מתכות וחומרי גלם – חלקים שניזוקו באופן בלתי הפיך או אינם שמישים עוד מועברים למחזור מתכות ומכירה כחומרי גלם, שימוש נוסף המניב רווח כספי.
התהליך שעובר על הרכב במפעל הפירוק הוא למעשה פירוק שיטתי לחלקיו הבסיסיים ביותר תוך ניצול מקסימלי של כל חלק ומרכיב שניתן להפיק ממנו ערך נוסף.
שאלות נפוצות
כמה כסף אני יכול לקבל על רכב ישן ובעייתי אצל סוחר רכב לפירוק?
תשובה: הסכום משתנה בהתאם לגיל, דגם, מחיר מקורי ומצבו המכני הנוכחי של הרכב. בממוצע ניתן לצפות לסכומים של מאות שקלים בודדים עבור רכב ללא יכולת הנעה, ועד כ-10,000 ש"ח אבל אין משהו אחד שאפשר לשים עליו את האצבע, זה מאוד משתנה.
האם שווה לי יותר מבחינה כלכלית להשקיע בניקוי פיח לרכב ישן מאד במקום למכור אותו ישר לפירוק?
תשובה: ברכבים בני למעלה מ-15 שנה השקעה נוספת בטיפולים כגון ניקוי פיח לא משתלמת לרוב, מאחר ותוך זמן קצר צפויות בעיות מכניות חוזרות. מומלץ יותר למכור לפירוק ולהשקיע ברכב חלופי חדש ואיכותי יותר.
כמה זמן לוקח תהליך מכירת הרכב הישן לחברה הקונה לצורך פירוק?
תשובה: מדובר בתהליך פשוט ומהיר יחסית שאורך בין יום ל-3 ימי עבודה בד"כ. נציג מגיע לבדיקה ויזואלית של הרכב, מוודא שהפרטים שמסרתם מדויקים, בוחן האם הרכב מסוגל לנסיעה כלשהי, ולבסוף נותן הצעת מחיר